Co to jest pozycjonowanie stron?
Co to jest pozycjonowanie stron? Pozycjonowanie stron internetowych jest czymś, na co w chwili obecnej decyduje się każda firma chcąca osiągnąć sukces w Internecie i trafić do swoich odbiorców docelowych. Wraz z popularyzacją Internetu rośnie jego znaczenie. Jak najbardziej rozsądne i przyszłościowe wydaje się więc być zainwestowanie w nie. Czym tak właściwie ono jednak jest i co składa się na jego skuteczność? O tym opowiemy w dzisiejszym wpisie.
Czym jest pozycjonowanie stron?
Choć nie da się tego zamknąć w jednej i biorącej pod uwagę wszystkie jego aspekty definicji, jest ono zbiorem działań prowadzących do wzrostu pozycji konkretnej strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Zawsze bierze pod uwagę konkretne frazy, pod którym chce się być widocznym i to właśnie na nich się skupia. Umiejętnie przeprowadzone, prowadzi do wielu „efektów ubocznych”. Nie tylko więc winduje konkretną witrynę w wynikach wyszukiwania, ale i zwiększa jej wiarygodność i jakość w oczach robotów wyszukujących.
Pozycjonowanie stron internetowych nie jest czymś zaledwie jednorazowym i przynoszącym natychmiastowy efekt. To usługa, której efekty są odwleczone w czasie – nawet o kilka miesięcy. Dlatego też korzystając z niej należy uzbroić się w cierpliwość i mieć świadomość co do tego, że w osiąganiu w nich efektów liczy się niezniechęcanie się i konsekwentne wykonywanie działań koniecznych do wykonania.
Co składa się na jego skuteczność?
Na pozytywny efekt osiągany za pośrednictwem pozycjonowania składa się wiele działań. Nie da się przy tym powiedzieć, które z nich jest mniej, a które bardziej istotne. Faktem jest jednak, że skuteczność buduje się przez długi czas, przede wszystkim przez umiejętne podejście do pozycjonowania. Co się na to składa? Poniżej prezentujemy kilka z tych najważniejszych części składowych, zaznaczając, że jest ich wiele więcej.
- Odpowiednia optymalizacja strony internetowej. Podstawą skutecznego pozycjonowania jest odpowiednie przygotowanie własnej strony internetowej właśnie pod nie. Ta musi spełniać wszelkie wymagania stawiane witrynom (nieoficjalnie i nie wprost) przez Google. Tyczy się to bardzo istotnych dla niej z perspektywy użytkownika docelowego aspektów. Musi działać szybko i sprawnie, serwując odwiedzającemu treści natychmiast po wejściu na nią. Trzeba pozbyć się niepożądanych elementów z jej obrębu, ale też postawić na optymalizację jej struktury – w taki sposób, by była ona logiczna i zrozumiała. Nie tylko dla robotów wyszukujących. Odpowiednia optymalizacja to również zadbanie o intuicyjną nawigację, która powinna być czytelna i przemyślania.
- Działania w zakresie optymalizacji tekstów. Treści zamieszczane na stronie, również w witrynie sklepu internetowego, muszą być odpowiednio zoptymalizowane właśnie pod pozycjonowanie. Podstawą jest ich odpowiednie i naturalne nasycenie słowami kluczowymi, a rzeczami równie istotnymi – zadbanie o ich rzeczowość oraz wartościowość względem użytkownika. Konieczne jest zadbanie o ich unikalność (ta stanowi podstawę już od bardzo dawna), ale i zróżnicowanie stylistyczne. Trzeba stosować w nich nagłówki, wytłuszczenia, listy – wszystko oczywiście tylko wtedy, gdy ma to rzeczywiście jakiś sens.
- Pozycjonowanie zewnętrzne (off-site). Na pozycjonowanie olbrzymi wpływ ma to, co dzieje się poza samą pozycjonowaną stroną, a ma z nią bezpośredni związek. Chodzi tutaj przede wszystkim o witryny odsyłające do niej. Zadbanie o właściwy profil linków (nie tylko ich ilość, ale przede wszystkim jakość oraz tematyczność) jest jednym z najważniejszych aspektów całego procesu. Najważniejszych, ale zarazem najcięższych do utrzymania na najwyższym poziomie.
- Regularność i konsekwencja w działaniach. Pozycjonowanie, jak już zostało wspomniane wcześniej, nie jest usługą jednorazową, którą wykonuje się zaledwie raz, by osiągnąć upragniony efekt. Wymaga ono regularności i konsekwencji, a każde z działań trzeba wykonywać praktycznie codziennie, by przynosiło jeszcze bardziej optymalny efekt. Wymaga to stałego zaangażowania, ale i odpowiedniego planu, za którym będzie się podążać we wszystkich tych działaniach.
- Solidna wiedza w zakresie pozycjonowania – nie warto się go podejmować „na ślepo”. Znacznie lepiej jest bazować własne działania na wiedzy popartej doświadczeniem i rzeczywistymi efektami. Jedno działanie można tutaj bowiem wykonać na kilka sposobów i nie każdy okaże się tak samo efektywny. Rzeczą kluczową jest wybranie tutaj takich, które wykazują się najwyższym z możliwych poziomem skuteczności.
Podsumowanie
Wiedząc już, co to jest pozycjonowanie stron można zdać sobie sprawę z tego, jak do niego podejść, by cieszyć się jak najlepszymi jego efektami. Te są składową wszelkich działań podejmowanych w jego zakresie – zarówno tych bardziej istotnych i większych, jak i tych mniejszych, ale również wpływających na jego skuteczność. Jedno w tym wszystkim jest pewne – pozycjonowanie jest czymś niesamowicie przyszłościowym. Czymś, w czym wiele firm obecnie upatruje sukcesów w marketingu internetowym.